.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
رایزنی های گسترده هسته ای ایران و غرب
در مذاکرات دیروز بغداد چه گذشت؟
در مذاکرات دیروز بغداد چه گذشت؟

دور دوم مذاکرات ایران و 1+5  در بغداد در حالی برگزار شد که رسانه های خبری با حساسیت آن را پیگیری می کردند  و شهاهد رد و بدل شدن پیشنهادات طرفین به یکدیگر بودند .  ایران در این مذاکرات بسته‌ای جامع شامل 5 محور از جمله موضوعات هسته‌ای و غیر هسته‌ای به 1+5 ارائه کرد که به طور گام به گام تدوین شده، گام‌های عملی مشخصی را به طرف غربی پیشنهاد کرده است.

در این خصوص دیشب علی باقری بعد از پایان مذاکرات 1+5 و ایران، با "هیلدا اشمیت" معاون رئیس سیاست خارچی اتحادیه اروپا دیدار و گفتگو کرده که مهمترین محور مذاکرات این دو تشریح بسته پیشنهادی ایران به گروه 1+5 بوده است.

بر همین اساس شنیده ها حاکی از آن است که مقامات غربی بسته ایران را قابل مذاکره و بررسی دانسته اند و از همین رو مذاکرات دو جانبه تا این حد ادامه داشته است.پس از این دیدار علی باقری با "ما ژائو شو" رئیس گروه چینی حاضر در مذاکرات بغداد دیدار و گفتگو کرد .

در این میان طرف غربی هم به ایران بسته پیشنهادی ای را ارائه کرده است ."ویکتوریا نولاند" سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز چهارشنبه تأیید کرد قدرتهای غربی شرکت کننده در مذاکرات بغداد، پیشنهاد مفصلی در مورد اقدامات متقابل طرفین ارائه کرده‌اند.در این پیشنهاد گامهایی که ایران می‌تواند با برداشتن آنها اقدام به اعتمادسازی در خصوص صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ایش کند، مشخص شده‌اند.نولاند در واشنگتن گفت: طرف غربی پیشنهاد مفصلی ارائه کرد که در آن اقدامات اعتمادسازی که انجام آن از سوی ایران می‌تواند مسیر را برای اثبات صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای این کشور هموار کند، مشخص شده است.وی افزود: در این پیشنهاد همچنین گام‌های متقابل طرف ما، در صورتی که ایران گامهای خودش را بردارد، ذکر شده‌اند.

خبر ارائه طرح ۱+۵ به ایران در حالی مطرح شد که جمهوری اسلامی ایران در دور نخست مذاکرات پیشنهادات خود را با ۵ محور با موارد متنوع از موضوعات هسته‌ای و غیر هسته‌ای به ۱+۵ ارائه کرد و گفته می‌شود پیشنهادات غربی جزئی نگر بوده و متوازن و به روز شده نیست.

مواضع یک بام و و هوای آمریکا

در عین حال اما  خبرهای شنیده شده از این مذاکرات حاکی است که مواضع یک بام و دو هوای آمریکا در مذاکرات بغداد نیز ادامه دارد، بطوریکه این کشور هم خواهان ادامه تحریم ها علیه ایران بوده و هم خواهان آن است که تاریخ بعدی مذاکرات به سرعت مشخص شود.

آمریکا از پیش از برگزاری مذاکرات بغداد؛ با برگزاری مذاکراتی در این سطح در کشور عراق مخالف بود و بر همین اساس تلاش می کند تا مذاکرات بغداد به نتیجه خاصی نرسد. اما با این وجود تلاش می کند تا محل و تاریخ دور بعدی مذاکرات را نیز مشخص کند.

دو طرف به دنبال یافتن نقطه مشترک

هر دو طرف مذاکرات بغداد بسته هایی را به طرف دیگر ارائه کرده اند که به گفته مقامات ایرانی، بسته ارائه شده از سوی ایران بسته ای جامع است اما بسته غرب داری نقص های زیادی است.

  شایعه شده که غرب خواستار توقف غنی سازی 20 درصدی و همچنین امضای پروتکل الحاقی از سوی ایران است؛ مواردی که با نقطه نظرات ایران فاصله زیادی دارد و از همین روست که دیپلماتها می گویند اگر غرب خواستار ادامه گفتگوهاست باید در بسته پیشنهادی خود تغییراتی را انجام بدهد.

دیپلمات ها می گویند که فاصله خواسته های دو طرف هنوز زیاد و نزدیک کردن نظرات آنها دشوار است. گروه 1+5 از ایران خواسته اند غنی سازی 20 درصدی اورانیوم را متوقف کند، اما هنوز روشن نیست که در مقابل حاضرند چه امتیازی به ایران بدهند.

در همین خصوص سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران و کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیشب در دارالضیافه نخست وزیری عراق دیدار و گفت و گو کردند.در این دیدار که 2 ساعت به طول انجامید مباحث جدی و صریح مطرح شد.ایران در دور نخست مذاکرات با 1+5 بسته‌ای جامع شامل 5 محور از جمله موضوعات هسته‌ای و غیر هسته‌ای به 1+5 ارائه کرد.

قرار است دور بعدی گفت وگوهای بغداد از  امروز صبح ادامه یابد.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.339 seconds.